zaterdag 4 november 2017

Halve Marathon Disneyland Parijs 2017

Yes, vandaag was het dan zover! De halve marathon door Disneyland Parijs en omgeving. Deel 2 van de Bibbidi-Bobbidi-Boo Challenge!

Het ontbijtje bestond weer uit 2 banaantjes en wat water. Vandaag was ons costuum Cinderella en Prince Charming geïnspireerd, met hardloopkleding liep dit heerlijk comfortabel.


Trois, deux, un! Allez! Om 7:16 gingen wij de start over.

Kilometer 0-1: Backstage, Ratatouille, Toy Story Playland, Studio 1
In het begin was het nog behoorlijk frisjes, vandaar dat ik toen ook nog een extra shirt onder mijn hempje had. De eerste kilometer was weer genieten! 


Note to self: volgende keer even opletten waar we gaan staan met de kilometer borden. Je zult merken dat we bij de meesten pal voor het character staan.
Kilometer 1-2: Backstage
We gingen helemaal vanaf de ingang links langs het Studio park. Volledig backstage, maar was niet zo heel veel bijzonders te zien.

Kilometer 2-3: Studio Tram Tour
Hier zagen we het eerste character! Op de plek waar bij de bij de 10K Gaston stond, staat vanochtend hier Tinkerbel! Best een lange rij, en we hebben haar al vaker mogen ontmoeten. Met mijn knie zat het nog goed, en we zaten nog lekker in de flow, dus haar hebben we overgeslagen.




Kilometer 3-4: backstage van Studio Tram Tour naar Frontierland
Best bijzonder om via deze kant het park in te komen!
En wie zien we daar staan nog voor het Fuente Del Oro Restaurante? De Three Caballeros! We zijn helemaal weg van Donald, en hebben José en Panchito nog nooit ontmoet. Daar gaan we graag voorin de rij staan! We stonden vlakbij een toilet, dus terwijl we in de rij stonden hebben we daar ook om en om gebruik van gemaakt. Mijn tshirt daar achter gelaten.


Kilometer 4-5: Mainstreet, Adventureland, Fantasyland
We kwamen via backstage van Frontierland (volgens mij kwamen we daar de bakker voor castmembers tegen?) naar Mainstreet. Een kleine ronde rondom de gazebo, en daar stonden Mickey en Minnie in hun 25jarige outfit. Helaas was de rij gigantisch. De foto's moeten vast super tof zijn geworden, met als achtergrond de stroom hardlopers richting kasteel en dan ook het kasteel als achtergrond. Maar zo vroeg in de halve marathon wilde we niet zo lang al wachten. Ook omdat we berichten op Facebook zagen dat ze zaterdag 's ochtends bij de Kids Races de medailles van vandaag, de halve marathon, hebben uitgedeeld omdat ze niet voldoende medailles hadden! Ook met dat in achterhoofd hebben we deze prachtige photostop laten zitten.



We staan best vaak hardlopend op de foto, blij mee! Ik onthoud van te voren altijd waar de photopass camera's staan, soms gaat dat goed, en soms ook niet.
In Adventureland stonden de volgende characters toen wij langskwamen: Timon en Rafiki. Ook die hebben we vaker ontmoet, dus doorgelopen. Later zag ik dat Keizer Kuzco, Yzma en Kronk en de drie hyena's hier ook hadden gestaan! Niet gezien!



Kilometer 5-6: Fantasyland en backstage
Wauw, we zijn nog steeds in de parken! Dit maakt het lopen zoveel makkelijker! Bij de Royal Castle Stage zagen we een eend staan, we dachten eerst dat het Donald was, maar het bleek Dagobert Duck te zijn. Geweldig! Deze rij was het meest efficiënt wat we tot nu toe mee hebben gemaakt, en dat kwam door de geweldige castmember die er wel voor zorgde dat iedereen snel zijn foto nam. "Go Go Go! Next! Camera Ready! Go! Next! Faster! Go! Go!" Echt op een leuke manier hoor! Hij schreeuwde er wat van af, maar iedereen zat met een big smile op zijn gezicht in de rij te wachten tot het onze beurt zou zijn.

Daarna in Fantasyland stonden Rapunzel, Flynn, Sneeuwitje en de Prins. Maar helaas grote rij, en we kwamen net van een characterstop. We zijn doorgelopen.


Hierna kwamen we weer een stuk backstage, waar een paar planten kassen stonden.


Kilometer 6-7: laatste kilometers in het park, backstage, Discoveryland, backstage
Backstage stond de prachtige parade float van Nemo opgesteld. Met bubbels!
In Discoveryland stonden de Troopers. Ook al eens ontmoet, overgeslagen.
Daarna zagen we Judy Hopps! Super cool, met mooie achtergrond! En de rij was niet eens zo heel lang, die pakken we nog even mee!
En wauw, daar was characterstop nummer 3 binnen 1 kilometer al: Joy van Inside Out. We besloten om niet te stoppen, omdat we haar volgende week in WDW wel zouden ontmoeten. Judy Hopps bleek onze laatste characterstop te zijn voor de Halve Marathon.
Backstage waren net als in 2016 weer de mainstreet auto's opgesteld.


Kilometer 7-8: backstage
En dat was het Disney terrein, vanaf ongeveer kilometer 7,3 waren we niet meer in het park gebied. Ik heb het even nagekeken, vorig jaar waren we ook vanaf kilometer 7 buiten de parken. Het voelde dit jaar aan alsof we meer meters door de parken maakten, maar dat blijkt niet zo te zijn. Maar ik vond deze route toch wel erg prettig. De kilometers vliegen voorbij en er is zoveel moois te zien.

Kilometer 8-11: rondweg 
Hier ga ik het net per kilometer bespreken, dat wordt een beetje saai. 3 km lang hebben we op de Boulevard de l'Europe. En dat is best een beetje saai. Hier hebben we ook helemaal geen foto's genomen, alleen van de kilometer markers. Maar wij staan er steeds bij op, dus misschien een beetje saai voor jullie om te zien, dus die laat ik even achterwege. Na kilometer 10 zie je de andere lopers tegemoet komen die al voorbij km 15 zijn. Dit is een punt waar wel eens door lopers wordt afgesneden. Dan ben je zo 5km kwijt van je route. Kan, maar wij doen dat niet. Ik zou het voor mezelf niet eerlijk vinden om dan de medaille in ontvangst te nemen, zou me er niet goed bij voelen om het parcour af te snijden! Vanaf kilometer 11 liepen we Magney-le-Hongre in. 



Kilometer 11-13: Magney-le-Hongre
Door Magney-le-Hongre is het eens stuk leuker lopen. Daar staat ook wat meer plaatselijke bevolking langs de weg. Het is wel een mentaal momentje, omdat je de andere lopers tegemoet ziet komen en je weet "daar moet ik ook nog helemaal langs heen"! Dit is trouwens al vanaf km 10 tot en met kilometer 15,5 dat je loper tegemoet kan zien. Vlak voor het meer staat weer heel veel jonge cheerleaders die je van verte al kan horen. Bezorgd toch wel een kippenvel momentje als je zo wordt aangemoedigd!

Kilometer 14-15: Boulevard de l'Europe
Hier kreeg ik het zwaar, mijn knie deed onwijs pijn en doordat ik deze niet kan buigen, deden er in mijn bovenbenen ook spieren pijn. Vanaf hier veel gewandeld. Toch bleef ik nog op een tempo van 8:30 min/km, nog makkelijk onder het limiet van 10min/km. Maar nee, dit waren geen mooie kilometers voor mij. Bij km 15 was er een tussentijdse tijd meting.

Kilometer 15-16: Welkom terug op Disney terrein! Santa Fe
Grofweg van km 7 tot 16 loop je buiten Disney. Vanaf km 14 had ik behoorlijk pijn in mijn knie/been. Dus toen we daar eindelijk hotel Santa Fe zagen wist ik 'dit gaat goed komen'! Ook al is het dan nog 5km, dit doorsta ik ook nog wel. Disney terrein is toch meer afleiding en lijken de kilometers sneller te gaan. Ja, ik was weer blij om in Disney te zijn!


Kilometer 17-20: Cheyenne, Lake Disney, Village, Backstage
Laat ik meteen zeggen dat dit niet mijn eerste halve marathon is. Ik weet hoe ver de afstand is, maar wat nu erg tegen zit is die knie blessure. Op dit moment dacht ik: oke, 5km met pijn is dus nog wel een heel eind! Kilometermarker 16 was de laatste waarvoor ik stopte. Ik merkte dat het hardloper erg moeilijk werd na wandelen. Dan maar nog even op de tanden bijten en doorgaan! De foto die door de photopass fotograaf is gemaakt voorbij km 18, well, it ain't pretty. Maar gelukkig genoeg leuke hardlopende foto's!


Kilometer 20-21: de laatste loodjes!
Bij de 5K en 10K hadden ze de characters vóór de finish staan in hun runDisney outfit. Gisteren bij de 10K was het behoorlijk chaotisch, dus ik denk dat ze er wel goed aan hebben gedaan op vandaag ze op een podium achter het hek te plaatsen.
Finish!
Zo, na 3uur, 2minuten en 23seconden (een Personal Worst ;-) ), 3 characterstops en 17 van de 20 kilometer markers waren we over. Zo, wat voelde die twee medailles verdiend, als ik dat zo mag zeggen. En yes, ze hadden nog genoeg medailles! Na de HM medaille konden we naar een andere plek voor de BBB-challenge, daar werd onze bib afgetekend en kreeg je je extra medaille. Ook kreeg je een button voor de challenge.

Klein beetje spijt heb ik hier wel van achteraf: ik was zo kapot, mijn knie deed zoveel pijn dat ik geen finisher's photo heb gemaakt na de tijd. We zijn naar het hotel gegaan, gedoucht, uitgecheckt, even broodje halen bij Earl en toen naar huis gegaan. In 2016 hadden we de zondag bijna niets gedaan, en vertrokken we op maandag. We dachten dat we dit jaar dan wel op zondag konden gaan. Voor volgend jaar zou ik toch wel weer de maandag erbij willen hebben. Om op zondag ook lekker veel foto's met de medailles te maken!


Goed, dat was ons runDisney 2017 avontuur! En wat was het weer genieten! De medailles samen wegen trouwens meer dan 700gram! Het "klingkling" geluid voelde zo goed met die medailles om de nek van finish naar hotel lopen! Volgend jaar weer! Maar nu eerst: over 6 dagen naar Walt Disney World! (Tripreport daarvan volgt!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten