dinsdag 13 september 2016

Disneyland Parijs & ik, door de jaren heen

Side note: Dit is een opdracht van een Disney forum. Vandaar dat ik deze blog maak.


Disneyland Parijs viert op 12 april 2017 haar 25-jarig bestaan, en laten wij dan op dat moment dezelfde leeftijd delen! Ik ben al op jonge leeftijd besmet met het Disneyvirus, daarom wil ik met jullie mijn belangrijke momenten met Disneyland Parijs en mijzelf delen. Natuurlijk is er door de jaren heen veel meer gebeurd, en heb ik het geluk gehad ook andere Disney parken te mogen bezoeken, maar in dit stukje deel ik alleen de momenten die voor mij bijzonder waren, DLRP gerelateerd. En dit probeer ik beknopt te houden, kan niet beloven of dat ook helemaal lukt.

12 april 1992: Opening Euro Disney Resort
Waar het allemaal begon: de opening van Euro Disney Resort! Er werd gekozen voor Parijs om hier een Disneypark in Europa te bouwen. Het  klimaat, de kwaliteit van de grond waarop gebouwd moest worden en de centrale ligging van Parijs in Europa heeft uiteindelijk de knoop doorgehakt voor de keuze van de locatie.


februari 1994: Mijn allereerste Disney bezoekje
Ik was al op jonge leeftijd besmet met het Disney virus. Mijn ouders waren 12,5jaar getrouwd, en om dit te vieren gingen we met de bus naar Disneyland, we verbleven in Hotel Santa Fe. Hiernaast zie je 2jarige ik tijdens mijn allereerste character ontmoeting! Ik had de mazzel dat mijn familie het zo leuk vond, dat na dit eerste bezoekje vele bezoekjes nog zouden komen.


oktober 1994: Naam verandert van Euro Disney naar Disneyland Parijs
De naam van het park veranderde al snel! Maar zelfs na bijna 22 jaar na deze naamwijziging, hoor ik soms toch nog mensen praten over Euro Disney. En soms kan ik het niet laten om dan toch even te zeggen dat het tegenwoordig anders heet. 


2000: introductie van Fastpass
Wat een geweldige uitvinding, de Fastpass! Parijs introduceerde dit systeem in 2000. Meeste van jullie zullen dit wel kennen, maar kort uitgelegd houdt het in dat je met je toegangsticket een Fastpass op kan halen bij een attractie die de FP optie heeft. Je krijgt dan een kaarten (de fastpass) met een tijd wanneer je terug kan komen naar de desbetreffende attractie en zo sta je in een speciale rij, waarbij de wachttijd vele malen korter is dan de gewone. Ongelofelijk dat we dit systeem alweer 16 jaar kennen!

2002:  opening Walt Disney Studios Park, naam werd Disneyland Resort Paris


Het tweede park werd geopend in Disneyland Paris, namelijk het Walt Disney Studio Park! Tegelijkertijd met de komst van het tweede park werd de naam van Disneyland Parijs veranderd in Disneyland Resport Paris. 


februari 2003: Mijn eerste bezoek aan Walt Disney’s Studios Park
We zitten nu nog in een tijdperk dat wij al wel een digitale camera hadden, maar deze niet meenamen naar een pretpark. Dit zijn foto’s van een foto. Herinneren jullie de parade nog?
En dit bijzondere character B.E.N. van Treasure Island?





februari 2004: Lion King Festival
Wat ik erg bijzonder vond is dat er een levend welpje gebruikt werd in de show! Is tegenwoordig ondenkbaar met alle dierenrechten denk ik.
Erg leuk thema vond ik dit, mooie versiering en prachtige parade en show!



Januari 2006: Panoramagique
Panoramagique was geopend in 2005, in januari 2006 was het voor ons de eerste keer dat wij hem zagen. Nog steeds nog nooit in geweest! Bucketlist item wat niet prioriteit nummer 1 heeft gevalletje.



2010: Eerste keer Buffelo Bill, en Halloween seizoen
Het seizoen waar ik toen verliefd op ben geworden! Ik hield altijd al van donker, skeletten op kleding of accessoires, en de slechteriken van Disney! En nu eindelijk, voor het eerste het Halloween seizoen meemaken! Ik vond het fantastisch! De pompoenmannen en vrouwen waren lekker ondeugend, de versiering was erg mooi, maar zeker niet te eng! (Zo bangerd ben ik dan wel weer, horror films en schrikmomenten vind ik dan weer niet leuk).

Wat ik nog steeds erg indrukwekkend vind aan de Buffelo Bill show is de opkomst van de buffels! Zulke grootte, prachtige beesten! Heel indrukwekkend hoe zij getraind zijn om de arena binnen te lopen.




2014: onze eerste Swing into Spring
Bijzonder momentje: mijn vriend was voor de allereerste keer in Disneyland Parijs! We hadden op de planning om in 2015 met ons gezin naar Florida te gaan, maar ik vond dat hij eerst naar Parijs moest gaan. Voor het zelfde geld dacht hij, wat vinden jullie nou leuk aan Disney? Maar gelukkig is het Disney virus bij hem in genesteld.
Ook een bijzonder momentje: voor de eerste keer naar Disney met mijn auto, en de eerste keer dat ik zelf rij naar DLP.

Ik vind dit nog steeds een erg leuke foto! Mijn zus met een camera in de handen, mijn vriend die zich toch wel goed vasthoudt in het vliegtuigje, en ik vooraan met de Disney smile!


2015: Donald kwam ons leven verrijken!
Oke, oke, ik zei dat ik het alleen over DLP zou hebben, maar dit moest er toch wel even bij tussen!Onze bruine labrador mochten we begin 2015 (links) mee naar huis nemen, en wat zijn we blij met ons ventje! We waren er al snel over uit over de naam. Onze favoriete characters zijn Stitch (van mij) en Donald Duck (van mijn vriend). En gezien ik Stitch niet makkelijk roepen vond, werd het Donald. Oftewel, Duckson of Duckie. (Rechts is hij 1,5jaar oud.)



2016: renovatiejaar en runDisney, en eerste keer jaarpas!
Waar ik aan denk als ik de combinatie 2016 en Disney hoor zijn 2 dingen. Het ene kan ik kort over zijn: er wordt veel renovatie uitgevoerd om Disneyland Parijs op haar mooist te laten zijn voor haar 25e verjaardag! Waar ik mij het meest op verheug is de allereerste runDisney event: “Disneyland Paris inaugural Half Marathon Weekend”! Ik volg runDisney (rD) als een paar jaar in Amerika, via blogs en youtube filmpjes. Het is een wens van mij om hier aan mee te doen, en nu gaat deze binnenkort in vervulling! (De deadline van deze opdracht is net 2 weken voor het rD weekend, dus kan helaas geen foto’s hiervan zelf plaatsen). Dit wordt mijn 22e Disney Tripje, en nu is het dan eindelijk tijd voor mijn allereerste jaarkaart! Ook wel een bijzondere mijlpaal vind ik zelf. 



2017: Disney bestaat 25 jaar!
Wat ik verwacht van het 25e jarig jubileum is dat ‘ons’ park gaat schijnen als nooit tevoren! Het zal weer een onvergetelijke beleving worden om het park te bezoeken. Wat ik in de planning heb is om in het voorjaar tijdens het eerste Season of The Force een bezoekje te brengen. Ik heb in de zomer van 2016 voor het eerst alle Star Wars films gekeken, en ik ben fan!
Natuurlijk hoop ik dat de 1e runDisney een succes is, en dat ik in september 2017 misschien wel weer mee ga doen! Zou leuk zijn als ze dan ook een challenge zouden hebben. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten